Tur i oturen

Det är SÅ värdefullt och viktigt att ha koll. Inser jag nu. Igår såg jag i en av apparna att elförbrukningen gått bananas med start onsdag ca 16:00. Gick ett varv och kollade om allt såg ut som vanligt och det gjorde det. Sen på värmepumpen hittade jag ett aktivt larm. Det gick att kvittera men kom tillbaka efter knappt en timme så jag ringde Hova. Tre timmar senare knackade en herre på dörren. Ytterligare tre timmar senare sa Herren hejdå. Det var en del som hade gått sönder i värmepumpen som han kunde byta ut direkt. Från att ha upptäckt ett larm (fattade ju inte alls då vad som orsakade larmet) till att det var åtgärdat på typ 6 timmar. Vilken makalös service!! 

Den trasiga delen var en "inverter". Elpatronen går då in istället så från onsdag kl 16 hade huset fortsatt att värmas men på enbart el. Torsdagsdygnet drog 75 kWh (varav köpt ca 50 för solcellerna bidrog!) och det var skillnad i förbrukningen som blev så uppenbar i appen. 

OM jag inte hade haft koll på förbrukningen hade jag först märkt av att det inte kom nåt varmvatten. Men om jag inte hade upptäckt det hade det kommit en groteskt fläskig elräkning till slut. Det hade varit störigt om det hade gått många dygn med sån förbrukning. 

Sen återstår det att se vad reparationen landar på och hur mycket som försäkringsbolaget kan täcka upp för. Men det blir nästa veckas tankemöda. Nu är jag bara glad över att det upptäcktes och åtgärdades så fort. 




Allmänt | |
Upp