Kampen mot kilowatten

Jag har begrundat vår beräknade energiförbrukning. Nu när vi investerat en herrans massa pengar i ett nytt värmesystem vill jag ju såklart att det ska synas också. Det lär det garanterat göra men det är högt intressant att se hur mycket det faktiskt gör. I det här huset låg de gamla ägarna på en förbrukning på 23-24 tusen kilowatttimmar per år. Sen vi flyttade in har vi direkt hamnat på ca 21 tusen. Jag tror det beror mest på oss men även lite på en klen vinter. Det är den sista beräknade förbrukningen för 2018 och varje månad kan jag gå in på mina sidor på Ellevio och hitta en ny beräknad förbrukning.
 
På ett ställe såg jag att de försökte sälja in jordvärme med att "energiförbrukningen reduceras med 80 %". Det vore väl fantastiskt bra men jag vet inte om jag tror att vi kan komma så lågt. Eller så gör vi det i uppvärmningskostnad.
 
I gamla huset i Böja hade vi ett litet mål på 10 000 kWh och det låg vi ofta under. I takt med andra investeringar (nytt kök, nya vitvaror etc) kommer vi komma ner ytterligare.
 
Jämförelse från värmepumpspriser.se.
Bildresultat för energiförbrukning jordvärme
 

Allmänt | |
Upp