Om man vill hitta saker att störa sig på..

Det är lätt. Gå in på en random blogg, läs, kolla lite kommentarer kanske och låt vredet sakta men säkert komma. Det är så ofantligt lätt att "hitta fel" i sin omgivning, om man letar. Är det inte någons namnval så är det hur de väljer att inreda hemma, uppfostra sina barn eller hur maten lagas. Internet är fantastiskt på många sätt och man kan enkelt plita ner lite tankar om vad som helst, för att sedan låta det ligga synligt och läsbart för alla.
 
Det jag nu hakat upp mig på är ett blogginlägg där ordet handikapp används på ett väldigt märkligt sätt. Jag förstår resonemanget, men mer än en gång har jag ramlat över inlägg eller kommentarer där ord används hejvilt till lite vad som helst, och det blir bara så fel. Jag tror INTE pojkar som inte leker med dockor och spisar blir handikappade för livet för att de inte övar sig nog mycket på att vara omhändertagande. Jag tror snarare det handlar om uppfostran och miljö än att ge dem valfriheten att välja leksaker själv. Ett handikapp? På ett annat ställe var det en person om skrev av "person xx är ett resultat av Sveriges bristande psykvård" då den (person xx) hade uttryckt sig på ett sätt som den som skrev kommentaren reagerade på. Jag tycker att det är respektlöst att använda ord som handikapp och psykvård på sådana sätt, och i helt uppenbara, totalt aviga sammanhang. 
 
Allmänt | |
#1 - - Hemmabasen :

Håller med, det jag noterar för egen del i radio och tv hur orden sjukt och sinnessjukt används. Inte så mycket i ordens ursprungliga betydelse precis...

Upp